San Cristobal de las Casas en Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Julia Vellekoop - WaarBenJij.nu San Cristobal de las Casas en Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Julia Vellekoop - WaarBenJij.nu

San Cristobal de las Casas en Palenque

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Julia

19 December 2015 | Mexico, Palenque

Vorige week zaterdag stond ik om half vier ´s ochtends op. Samen met twee meisjes uit het hostel en onze gids namen we de chicken bus. Na een uur moesten we uitstappen en begonnen we aan de klim naar Indians Nose. Na een half uur in het donker klimmen waren we boven. Daar hadden we een prachtig uitzicht over het meer. In Guatemala en Mexico wordt er dag en nacht vuurwerk afgestoken, ze hebben altijd wel iets te vieren. Eerst schrok ik nog van de harde knallen, nu ben ik er wel aan gewend. Toen we om vijf uur ´s ochtends boven op de berg stonden zagen we dat ze beneden in het dorp ook weer vuurwerk aan het afsteken waren en ook hoorden we luide muziek. Om half zes begon het licht te worden, langzaam zagen we de zon opkomen en dit leverde prachtige plaatjes op. Toen de zon op was heeft de gids nog koffie voor ons gezet, de koffie kwam zelfs van de plantage waar we doorheen waren gelopen! ´s Middags ben ik met de boot naar Panajachel gegaan. Hier ben ik terecht komen in een goedkoop hotel met een krakkemikkig bed. Na een rondje te hebben gelopen besloot ik dat ik de volgende dag maar gauw door moest reizen. Het was niet echt een leuk plaatsje.

De volgende dag werd ik om 7 uur ´s ochtends opgehaald met een busje. Rond een uur of 12 waren we bij de grens met Mexico. Hier kregen we vrij snel een stempel om Guatemala uit te gaan en zijn we de grens overgelopen om met een ander busje verder te rijden. In Mexico duurde het iets langer bij de grens, omdat iedereen een formulier in moest vullen. Ik had nog geen hostel geboekt, dus heb maar het adres opgeschreven wat een andere jongen had ingevuld. Ik had van iemand gehoord dat je soms bij de grens moest betalen, maar dat hoefde ik gelukkig niet. Om vier uur ´s middags kwamen we in San Cristobal de las Casas aan. Samen met een andere jongen heb ik een fijn hostel gevonden waar ze gelukkig nog bedden vrij hadden. ´s Avonds hebben we een lekkere quesadilla gegeten op het plein. Helaas werd ik de volgende dag wakker met buikpijn en heb ik daardoor de hele ochtend in bed gelegen. In San Cristobal hebben ze veel (mooie) kerken. Een paar daarvan staan hoog op een heuvel, toen ik die had beklommen had ik een mooi uitzicht over de stad. Ook heb ik de markt bezocht, waar allemaal mensen rondliepen met kippen die aan hun schouders hingen en waar alle fruit en groenten netjes opgestapeld liggen.

Woensdag ben ik naar twee dorpen van de Tzotzil gegaan. In San Juan Chamula zijn we eerst bij een van de 120 spirituele leiders geweest. Zij doen dat voor een jaar en hebben dan een heel altaar voor een heilige. Op de grond van de kamer liggen dennennaalden, die elke week vervangen worden. Om het altaar hangen bloemen, die om de twintig dagen vervangen worden (naar de Maya kalender). De leider mag het hele jaar niet werken en moet dus veel gespaard hebben, ook om de bloemen en kaarsen te kunnen betalen. Toeristen en dorpsbewoners geven daarnaast ook donaties. In de kerk (waar we helaas geen foto´s mochten maken) lagen ook allemaal dennennaalden op de vloer. Er stonden geen bankjes en er was geen biechthok. Tegen de muren staan tientallen heiligen, met allemaal kaarsjes ervoor. Soms worden de dennennaalden opzij geschoven om kaarsen op de vloer te zetten. De sjamanen bidden dan tot een van de heiligen wanneer er iemand bijvoorbeeld ziek is. Wisten jullie dat er vier kleuren mais bestaan? Wit, geel, rood en zwart. Dit zijn ook de kleuren van de kaarsen die hier gebrand worden en elke kleur heeft bij hen ook de betekenis van een windrichting. In Chamula dragen de vrouwen enorm zware zwarte wollen rokken, met een kleurige blouse erboven. De mannen dragen een witte of zwarte wollen poncho. Het dorp heeft zijn eigen politie, die alleen stokken dragen. Het criminaliteitsgehalte in het dorp is momenteel zo laag, dat er niemand in de cel zit. Na Chamula zijn we naar Zinacantán gegaan. Hier dragen alle bewoners kleurige gebloemde kleding. We hebben hier bij een gezin thuis gekeken hoe zij weefden en tortilla´s maken. Donderdag ben ik met de bus naar Palenque gegaan.

Vrijdag ben ik naar de ruïnes van Palenque gegaan. Bizar dat ze maar 5% zichtbaar hebben kunnen maken en er dus nog 95% verborgen ligt. Veel van de ruïnes hebben ze geronoveerd, om een completer beeld te maken van hoe het vroeger was. Het was prachtig om te zien, zo enorm dat die tempels zijn. Helaas begon het even later keihard te regenen toen we in de jungle liepen. Gelukkig had ik wel een poncho bij me. Na de ruïnes zijn we naar Agua Azul geweest. Normaal is het water hier blauw, maar door de regen was het water helaas bruin. Het leek net een tsunami.

Vanavond neem ik de nachtbus naar Merida. Met kerst ben ik op Holbox, een eiland en daarna ga ik naar Cancun, waar Sharyl 29 december aankomt :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Julia

Actief sinds 17 Feb. 2010
Verslag gelezen: 719
Totaal aantal bezoekers 12827

Voorgaande reizen:

23 November 2015 - 03 Maart 2016

Midden-Amerika

23 Februari 2010 - 18 Mei 2010

Down Under

Landen bezocht: